Brunta och Brunetta.

En av mellandagarna så fick Emil ha hand om sin son helt själv.
Jag hade pumpat tillräckligt så de skulle räcka hela dagen. Han äter ju en del mål nu också så tutten är ju inte de ända!
Jag och min far passade då på att åka upp till skogarna utanför högsby där men hittar två gamla hus, bråten och grönlund.
Pappa jagar ju där och jaktlaget har en gammal stuga som dom bor i under jakt och jagar ifrån mm, så vi såg till de´, fyllde på åteln till grisarna mm.
Men precis när vi kom upp så gick vi först ett varv och pychade lite.
Vi såg två rådjur men dom hörde oss tyvärr före och hann pysa iväg, så de blev inget skjutet.
Dock skönt att komma ut i skogen och strosa lite och koppla bort sin mammaroll för en liten stund.
Efter vi gjort vad vi skulle på bråten så for vi till pappa och maggans nyköpta torp.
De är ett gammalt fint torp, men med massor jobb på. De har pappa tänkt pilla med dom närmsta åren och återfå de till den gamla stilen med inredning och allt. Superhärligt.
Dom två senaste ägarna har varit slöa som tusan och i stort sett bara fyllt de med skit.
En stor lada tillhör och där stod de kartongvis med bokföring från ett åkeri mellan 87-93. Herre gud.
Så vi lastade en kärra och for och slänge.
Under all bokföring hittade vi två spiltor med hö, spån och skit fortfarande kvar i.
där stod jag och mockade ut gammal skit, vände upp huvet och ser en skylt med "Brunetta 1968" och bredvid "Brunta" men med utsuddat år. Overkligt att stå och mocka efter hästar som bott där för lääääänge sen och säkerligen varit döda i många många många år.
Men jag tyckte ändå de va skönt att få hugga tag, vara där de är tyst, och inte ens behöva tänka på att jag var mamma just då.
Adrian hade haft de jätte bra med sin pappa så jag behövde ju inte vara orolig heller. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0