Harjakt!

Idag har jag haft en Adrian-fri dag faktiskt.
Jag har varit med Svärfar på harjakt hela dagen och Adrian fick vara hemma med farmor han.
Vi åkte ut till ramsta till klockan åtta. jag bytte bil och jag bytte ut Adrian mot svärfar sen åkte vi igen.
Den här jaktdagen har dom som tradition bokad varje år, ja i typ 30 år eller så. Sista januari varje år.
Ingemar har tjatat på mig varje år att jag ska följa med på harjakten sista februari men jag har alltid jobbat. i år jobbade jag inte så nu fick jag lov att hänga på! De är en hög med gubbar (medelåldern är typ 65-70 år eller så) som har de här nöjet, och dom är väl ca 20 st och Ingemar har hållt jakten med hund sen 81.
Vår egna hund Xina var ju såklart med, och så hade Ingmar bjudit med en hund till som gått bra på jaktprov så vi hade två hundar.
Jag och Ingemar släppte hunden och gick med henne för att försöka stöta hare och efter en stund så tog hon upp en palt och började driva. Men de blev tapp på den ganska snabbt så vi fick fortsätta plöja. Ingemar har ju dåliga knän han så han stod kvar så fick jag gå med Xina och försöka beta av hobbarna och försöka hitta på en ny hare. Herre gud, de blev skit varmt efter ett tag. Jag hade lassat på mig kläder så jag inte skulle frysa, och så låg solen på och värmde och så fick man traska fram i tät skog i snö. Träningspass?!
De va ont om hare där vi gick så vi kopplade hunden och körde runt från andra hållet och släppte där. Då började de sjunga fint i skogen när hon fick fatt på nästa hare. Vi fick stå och lyssna länge på dom när dom skallade och drev haren. De blev två skott brända på den haren men båda bom. 
Tyvärr så försvann drevet in på grannens jaktmark och Xina släppte.
Då åkte vi ner och grillade korv ett tag istället. Den andra hunden fortsatte jaga på grannmarken han.
Efter korvätandet så tog vi en ny sväng och jag fick knalla på ett par nya hobbar med hunden i hasorna, ingen hare.
Så vi slutade jakten till klockan två och åkte för att avsluta jaktdagen på samma sätt som dom gör varje år.
Köttsoppa med klimp och brännvin och öl till gubbarna som inte körde. Jag är ju Ingemars privata chafför så han festade på han! :)
Mycket trevlig jakt trots att inget blev skjutet. Fint väder, många fick se hare i alla fall, man fick höra hundarna sjunga i skogen och stämningen var bra, och köttsoppan va smarrig! :P

Adrian vart glad när vi kom tillbaka, min söta duktiga son. Han hade skött sig bra hela dagen och har vart glad som alltid. Men klart han blev extra glad när mamma kom tillbaka och kramade och pussade på honom, sötboll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0