v. 21

Att vara gravid för första gången är en resa som man inte är förberedd på.
Man vet inte hur de ska kännas, vara och bli.
Jag har väntat och väntat på att få känna den lilla parveln där inne röra på sig.
De är ju så jäkla svårt att veta hur de ska kännas, och när, hur och allt sånt.
Jag fick veta på ultraljudet att jag har min moderkaka fram så den ligger i vägen för bebisen så jag ska kunna känna den. Många känner sin bebis jätte tidigt som inte har moderkakan ivägen, orättvist.
Men sen igår är jag helt övertygad om att jag kan känna våran lilla "pytteliten" röra sig och sparka där inne. <3
De känns skit skumt och magiskt på något sätt. :)


Gravid vecka 21

 
Barnet

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen. Fostret kissar i magen.

Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret.

Vikt 420 gram.

Mamma

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara stabilare och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än.
Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo. Viktuppgång är individuell. Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon. Ta kontakt med din barnmorska om du behöver kostråd.

En del kvinnor blir mer inåtvända och intresset för omvärlden minskar. Detta beror på att  barnet i magen nu upplevs alltmer som individ och dina tankar, fantasier och önskningar allt oftare rör sig kring barnet.


Kommentarer
Postat av: Angelica

Härligt att du känner er Pytteliten nu =)

jag sa ju att det skulel sätta fart och så tror jag faktiskt du börjde känna efter lite efter vårt samtal :D ;)

2011-03-13 @ 21:38:44
URL: http://sweetangie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0