Ölands-besök

En fantastiskt trevlig långhelg är förbi. :) Jag har vart ledig tors-mån och haft besök från Öland i form av Pappa och Maggan.

Första delen av torsdagen gick åt att städa och greja inför finbesöket.
Jag ordnade ihop en kycklingpaj tills dom dök upp här på sena eftermiddagen.
Efter mat och prat så for vi ut till ramstalund till svärföräldrarna för lite fika och mer prat och i syfte att lämna kvar en bil.
Xina blev extra glad att se oss och kissade över hela maggans klänning, dumma sötohund. :P
Vi kom inte hem förns de var dags att lägga sig i sängen och lura resten av natten.

Då fredagen kom så åt vi en härlig stor frukost i värmen på balkongen, härligt sommarfriskt.
Vi snickrade ihop en massäck med mackor och fika och efter min tur till sjukgymnasten så for vi till Linnés Hammarby för en dagsutflykt.
Vi drog fötterna efter oss i Linnés fotspår och tog tiden på oss att gå igenom allt.
Vi fick oss en visningstur inne i bostadshuset, och spatserade runt i hans trädgård och åt fikat vi tog med oss i hans lilla park. Sen for vi direkt in till stan och avslutade dagens turistande med en sväng i domkyrkan!
Då vi kom hem så ordnade vi med en ordentligt härlig sommarmiddag i form av grillad fläskytterfilé, squash gratäng, potatisgratäng och sommarsallad, och en rabarberpaj med vaniljsås och färska jordgubbar till efterrätt, och detta avnöjts i värmen på balkongen såklart! :)

Lördag morgon så ställde vi klockan på tidigt, tidigt och studsade upp Jag, Pappa och Maggan (Emil blev kvar hemma med ond mage). Vi satte oss själva på stadsbussen och for in till stationen för att plasera oss på nästa kommunala med tåget mot stockholm.
På centralstationen så mötte vi Maggans son Jocke, dotter Johanna och hennes son Pontus.
Sen styrde vi oss mot båtarna i hamnen, vi mötte där även Maggans systerdotter Anna och hennes barn Marianne och Rafael. I hamnen hittade vi oss en båt ut till vaxholm där vi spenderade dagen hela familjen.
Härligt med skärgårdsluft må jag säga.
Vi åt en lunch på en bistro, som vi var mindre nöjda med, jag och Johanna slapp betala vår mat efter två omgångar kall mat. :/ Men men.
Då pappa och Maggan handlat plånboken tom på Lena Linderholms butik så gick vi och tog en glass vid vattnet innan vi tog ångbåten mot stockholm igen.
Allt vimmel i stockholm, värmen, sjöluften och allt promenerande hade slitit rejält på oss, så Maggan och jag lurade på tåget hem till Uppsala igen. Efter en pizza till kvällsmat så dök vi rakt i säng.

Söndag morgon och värmen hade gett sig lite, till min stora förtjusning! :)
Vi beslöt oss för att ta dagen till att besöka en av sveriges äldsta städer Sigtuna.
De är så pittoreskt och mysigt där man går bland dom gamla husen.
Vi åt en våffla i solen vid vattnet och vilade oss lite innan vi tog oss en tur inne i Sigtunas gamla stadshus.
Vi hade också en ruskig tur att besöka just en dag då en vikingamarknad slagit till.
Vi gick in och slog dank med hängivna vikingar som sålde lite av sitt hantverk.
Pappa fick även prova på att känna sig som en riktig viking med svärd, brynja och sköld.
Vi tog oss en macka på Tant Bruns fik i 1600-tals anda innan vi åkte mot Uppsala igen.
Vi beslöt oss då att vi hann med en kik på Gamla Uppsala högar också innan dagens avslut.
Till halv sju snåret for vi in till stan och mötte svärmor och svärfar för att äta ute på mysig resturang.
Vi hade bokat in oss på Tzatzikis uteservering för att pilla i oss god grekisk mat.
Trevligt som tusan att våra föräldrar kommer så bra överens.

Måndag morgon var de till att gå upp tidigt och vinka av och tacka för besöket!
Riktigt späckade dagar, med en turisttur genom hela uppland nästan. Härliga tider!! :)
Puss Puss!!!

Efter att pappa och maggan farit så skrotade jag här hemma ett tag innan jag blev sugen att åka till Solna och vara fotbollsfru.
Emil och grabbarna hade anmält sig till en amatör-cup i fotboll som gick av stapeln just i Solna.
Jag fick med mig svärföräldrarna och vi åkte dit och såg dom spela en match. Emils svåger var med i laget så Emils syster Sandra och flickorna var där och kollade med.
När fotbollen var förbi så åkte vi hem till Sandra och tog ett dyk i deras källare.
Vi hittade en himla massa bra bebis-grejer vi kunde låna.
Kläder, babybadkar, babybjörn, babygym sänglakan till spjälsäng mm. Perfekt, tack för de! :)

Sen var långhelgen till ända, med mycket upplevelser och semester känslor. :)