Händelserik resa i småland/öland trakten.

Hej kära bloggen. Jag förstår att du känner dig lite sviken när jag har varit borta så länge!! :) men jag har massor att berätta.

Nu är jag hemma igen efter en händelserik semester nere i småland/öland trakten.
För att inte göra de för långt, och tråkigt kör jag en snabbspolning.
7 h 40 min resa, upp halv 6 på morgonen, ystad fram och tillbaka, hämtat syster,fantasigolf, bråten över en dag, ölans djurpark, skärgården, hamnfestivalen i oskarshamn, peruk-fest, stallet och rida hästen,bio, västervik en dag,singstar och uno spel, torpet bråten över en helg med far, vildsvinsjakt, svamp-plock, bär-plock, tittat på ny bebis, ätit massor med mat, kalmar med Moa, 8h 20 min hemresa. :) Så där har vi allt som var av intresse! Enjoy.

Näe men förlåt min kära blogg, kan ju inte vara borta så länge utan att ge en fullfjädrad utlåtelse om min vistelse, vi tar de från början.

Jag satte min rumpa på bussen till småland och öland, kvart i 7 på morgonen, var framme ca kl 15.00. ONT i rumpan.
Dagen efter var de dags för ännu en rump-plågande resa när jag följde med pappa till ystad fram och tillbaka för att hämta Thelma. Måste påpeka att mina två första semesterdagar så gick jag upp före kl 6 på morgonen, och plågade min rumpa tíll ouppnåliga gränser! :S Aj aj.
Men Thelma anlände och de var roligt at se henne såhär efter 2 år.
De blev en runda fantasigolf som Thelma inte kände sig allt för begåvad i.
Nästa dag blev de en tur upp till Torpet bråten, vi grillade lite korv, gömde oss för regnet, och hämtade sen Elin i Oskarshamn och åkte hem till Öland igen.
Då pappa har som vana att ha en "dag av skoj" med oss, ända sendan vi var små, så fick de bli så även i år. En dag av skoj innebär ölands djurpark förståss. Men jag är inte så vuxen att jag inte kan njuta av lite karusell,cirkus,söta lustiga djur, och att titta på när systrarna åker vattenruschekana. :) En dag av skoj minsann.
Då sedan solen talade om för oss att den tänkte titta fram så beslöts en tripp med båten ut i skärgården. De blev sol, (lite mycket av varan för vissa), bad, grillning, och tält-sovning mitt ute i skärgården på en söt liten ö som varje år får besök av herr och fru Karlsson. Men visst tyckte flickorna Karlsson att de var trevligt med. i alla fall jag!!
Vi hann besöka farmor på hennes födelsedag och gratta också. Och jag hann med en omgång nere på hamnfestivalen med. Men lördagen bjöd på fin-fin peruk.fest hos kära kusin. Man har sällan känt sig så vacker. haha.
Vissa blev väldigt runda under fötterna, och allt slutade lite oplanerat.
Men man fick ju träffa lite gamla bekantskaper och se vad folk har för sig nu för tiden. Mycket trevligt.
Då jag inte hade varit i Oskarshamn på ett helt år, så fodrades ju även ett besök hos Denise numera helt egna polle. Jag red till och med på stackars Egon den här gången med, i skoooogen.
I sällskap av kära Denise gick vi och såg nya Harry Potter med, i stadens ända biosalong. (ASG, och efter ja typ 25 år så har dom samma stenhårda stolar kvar.) Filmen var helt okej, boken är bättre!
Men jag och nya frugan hade även en mysig hemmakväll med film och popcorn, och lite spel.
Sen hade vi en endags-tripp hem till Sofies numera hemstad Västervik för att kolla till hennes lya och gå lite på stan. Trevlig liten stad de där, men inga släktingar syntes till. Köpte en hatt, helt otippat.
Kvällen blev grillad mat, singstar som jag helt klart sög på och Uno. Hur ofta när man spelar om poäng först till 500, så hamnar 2 på 499 innan någon vann.
Men då jag kände för lite mer avslappnad tillvaro så tog jag bussen till högsby följande morgon och möttes av Pappa.
Jag och far for till Bråten och hade lite far-dotter tid tillsammans. Vi är ju inte direkt bortskämda med de.
Skönt var de i torpet, ingen el, ingen toa, lugnt och tyst och mysig natur och djur.
Vi fann massor med goda blåbär, och kantareller. Sen satt vi och passade på vildsvin på vinden.
Sjukt spännande var de när man hörde dom komma knakande, och sen bärja käka på sen torkape majsen som är utlagd för att locka dit dom. Där finns en tunna med hål i, och massor med torkad majs. Snacka om att man nästan kissar på sig när man hör tunnan sparkas till och låta som en gigantisk marackas. :D De blev tyvärr bom när vi sen sköt efter grisen, och natten efter var dom så skiträdda att dom inte ville komma fram. Jäklar.
Men tur var de att de lår en vild-gris i frysen hos far och väntade på att bli grillad, med sallad och grillade grönsaker till, även dom goda kantarellerna passade till. Och blåbären i form av en paj till efterrätt. SÅ rekomenrerad middag!!
När jag ändå befann mig på rätt ställe i landet för att träffa min vän Moa i kalmar så var man ju tvungen att passa på. Hade inte setts på 2 år, men de kändes ändå väldigt skönt och naturligt att ses med shopping och fika på stan.
Då pappas fru gick i väntan på att bli mormor, och att vi väntat i 16 dagar för mycket så låg de en spänning där med.
Lillen blev eskorterad ut genom en glipa i magen och jag hann precis med att se honnom kvällen innan jag for hem.
En pytteliten bebis-Pontus blev det.
Sen satt jag en evighets rump-plågande bussresa tillbaka hem hit igår till min älskling! :) en hel arbetsdag på buss!

Nu ska jag mysa så mycket jag bara kan med min älskling resten av semestern.
Back home, så vi ses snart.

Kommentarer
Postat av: Linda

Det låter som en lyckad semester! Välkommen hem igen. :)

2009-07-29 @ 14:20:48
URL: http://lindapingvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0