Barnomsorgen är ett skämt!!!!!!!

Idag hade Öppna förskolan bjudit in hon som har hand om platsindelningen för förskolesökningarna för vårat distrikt.
Ja de va ju inte direkt muntert kan man ju inte säga.
Just nu är de den värsta platsbristen någonsin i Uppsala trots att de så gott som alltid varit ett problem.
Nu inför vårterminen så saknades de så många som 400 platser. 400 barn som inte fick någon dagis plats i någon form överhuve taget i hela uppsala området! :/ Och prognosen ser ju inte direkt god ut för hösten heller.

Sökningen här fungerar så att man får önska 4 st förskolor som första till fjärdehandsval, när man vill att barnet ska börja där och hur många procent barnet ska vara på dagis.
Detta måste du göra fyra månader före dess du vill att barnet ska börja. De är alltså fyra månaders handläggningstid på de hela, fyra månaders kö.
Man blir tilldelad plats efter närhetsprincipen så bäst är ju att söka i området du bor.
Först tas barn med syskon som redan går på dagiset in, sen tas äldsta barnen in, sen tas ju dom yngre in och sist tas dom som inte tillhör området in.
Flest platser blir ju tillgängliga i augusti då en hel bunt ungar börjar i skolan istället, ganska logiskt.

Men för oss kommer de att vara KÖRT att få plats.

För de första så vill ju jag helst att Adrian ska börja i oktober men att börja "mitt i" en termin verkar ju omöjligt.
Men han är ju bara precis ett år i augusti och han känns alldeles för liten för dagis då.
Men även om jag söker tills dess så är han ju som sagt så liten då och de är ju dom äldre barnen som prioriteras först så vi lär ju inte bli tilldelade någon plats då i alla fall.

Ställer man sig i kön tills augusti och mot för modan får en plats, då måste ju jag acceptera den platsen för annars så hamnar man SIST i kön igen och får 4 nya månaders handläggningstid.
Och tar jag platsen och Adrian börjar dagis så Måste jag börja jobba då annars så förlorar man platsen i alla fall.
Du har då 10 dagar på dig att besluta om du vill eller inte vill ha platsen annars får nästa den.
Och dom är ju så jävla kassa.
Dom tilldelar ju först efter närhetsprincipen sen förstorar dom området i cirklar större och större tills de till sist återstår vilken jävla plats som helst i hela stan.
Står jag på kö och inte får en plats där jag vill i augusti så fortsätter dom behandla mitt ärende utefter den ringprincipen. Alltså kan dom skaka fram en plats (för man ska ju vara Glad för en plats anser dom. Och jo visst de är ju så illa att man måste de) på helt andra sidan av stan.
Dom anser att blir man tilldelad en plats (även om de är på andra sidan av stan eller utanför stan) och man tackar nej för att man själv tycker att de blir för krångligt, ja då hamnar man sist i kön i alla fall.
De är så sjukt så de liknar ingenting. :/

Jag har ingen aning om hur vi ska göra nu faktiskt .Augusti känns för tidigt, oktober som vi vill känns omöjligt och januari som är nästa "bästa chans till plats tillfälle" känns för sent och långt borta med tanke på dagar och ekonomi.
De va ingen som sa innan man blev gravid att de är en KASS idé att få barn på sommaren med tanke på barnomsorgen. VILKET MÖRKER!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0