Valborg.

Ännu en lång-helg överstökad då. :) Men jobb,jobb, jobb som vanligt. Jäkla skit branch igentligen. Alla högtider och långhelger när alla andra är glada och är lediga, ja då måste vi stackars jäkla florister jobba.
Men har man valt de så får man bita i de sura äpplet, får väl trösta sig med att de fortfarande är roligt med blommor.
Men i torsdags, de vill säga valborg,sista april,brasdagen eller vad ni nu vill kalla den så var jag i alla fall ledig.
Yey. De är helt sjukt hur den dagen kan förvandla den här staden till en kokande gryta av folk. De kommer folk alltså från hela sverige, (och i viss mån världen med) hit för att festa stenhårt. I vanliga fall bor här ca 120 000 folk, och dom räknar med att de kommer kanske runt 150 000 fler till uppsala just då. Man kan helt klart kalla de för ett fett festivalområde.
Folk badar med egenbyggda båtar i Fyrisån, dom super med stort S, dom har sex offentligt, går nakna, kissar och spyr i alla hörn och buskar. Dom gör en så kallad champangegalopp nerför slottsbacken och dom vallfärdar med filtar,engångsgrillar,ölburkar,grillmat,och ikea soffor till parkerna. Ja man kan ju helt klart kalla de för en ganska rubbad dag här i Uppsala.

Jag vaknade upp den morgonen med tok-ont i magen. Har ingen aning om vad och varför.
Men trotts de så åkte jag och älskligen ner med bussen till stan lagom till dom nämnda idioterna skulle åka flotte på fyrisån, alltså forsränningen.
De va faktiskt måttligt roligt att stå vid målet där de är ett litet gulligt vattenfall, och se på när dom flesta flottar gick tok-pajj och alla glada fick bada i säkerligen is-kallt vatten! :) Moahahah jag älskar att vara skadeglad.
Sen drog jag och plutten en repa på stan, handlade lite nödvändigt. Träffade även på en och annan kompis till Emil där i folkvimmlet. Efter en bra stund tog vi oss en glass som färdkost när vi började tåga upp mot ekonomikumparken där dom flesta studenter lägrar med sina omtalade filtar mm. En av Emils studerande vänner bänkade sig där redan kvällen före för att vara säker på att få en plats, de vill säga att denna lilla park tar plats för ca 100 000 personer. inte helt
Där snubblade vi ändå över Emils lillasyster Moa med vänner en stund.
Sen splittrade vi faktiskt på oss då jag fick ett samtal av Linda, som erbjöd lunch och sällskap hemma hos henne och Mattias, och Emil gärna ville träffa några bäms eller nåt.
Jag slog i alla fall följe med detta glada gäng, och där blev jag kvar. Emil började ändock jobba kl 6.
De blev lite sill, lite grillat och lite dricka. Även lite kubb-spel ägde rum. Mycket trevliga människor dom där bollnäsarna. :)
Sen gick jag, Linda och Lindas syster óch följde en tradition och tittade på en Maj-brasa, eller Maj-Kase som de tydligen heter i bollnäs i alla fall. Men då solen hade lurat på mig en klänning på morgonen så frös jag som en liten nakenkatt och for hem ganska tidigt.
Många tack till super-Linda och super-Mattias som låter mig få vara med och leka i alla fall. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0