Choklad-drogad

Igår va flickorna här, Lina, Linda och Mathilda. De var tokigt trevligt faktiskt.
Jag hade fifflat ihop några grillspett och lite hasselbackspotatis som jag bjöd med sallad och sås till. :)
De blev överraskande gott faktiskt. Jag kanske har någon slags matkunskap i alla fall.
Vi tisslade och tasslade och åt och var nöjda.
Jag hade även en chokladtårta i rockärmen, en helt himmelskt god sådan. Första gången jag prövade göra den så de blev en förtjusning för mig med att smaka. Därefter lovade jag att lägga upp receptet här på bloggen.
Så here we go.

Färdigt på: 12 tim

Ingredienser

200 g smör
4 ägg
5 dl socker
180 g vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
Glasyrtryffel:
100 g smör
300 g mörk choklad av bästa kvalitet
2 dl grädde
1 dl socker


Gör så här

1. Sätt ugnen på 190 grader.2. Smält smöret i en kastrull på spisen. Ställ åt sidan och låt det svalna. 3. Knäck äggen i en bunke. Blanda ner det smälta smöret och sikta i de övriga ingredienserna genom en sil. Den här kakan blir bättre ju mindre man rör i den så försök att bara precis blanda om.4. Smöra en form med löstagbar kant, cirka 24 centimeter i diameter. Häll smeten i en formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen cirka 25 minuter. Kakan ska ha en fast kant men vara mjuk i mitten.5. Glasyrtryffel: Ställ fram smöret så att det blir rumsvarmt.6. Hacka chokladen och lägg den i en rymlig skål eller bunke.7. Koka upp grädde och socker och slå blandningen över den hackade chokladen. Rör så chokladen smälter.8. Tillsätt därefter smöret och blanda till en slät smet. Låt stå i rumstemperatur minst 12 timmar innan du glaserar tårtan.

9. Bred glasyren över den kalla kakan och dekorera, gärna med fina, färska bär

Jag lovar att den är värd all möda. Helt sjukt god var den.
Jag som är lite av en choklad-älskare. Eller rättare sagt ÄR, rekomenderar i alla fall denna djupt.

Idag har jag tränat som en tok med Pablo, och Emil till viss del. Bäst de för att förbränna den där kakan. Och senare väntar ju Emil och Fridas självklara mys-kväll. Alltid söndagar!


see ya.


Kommentarer
Postat av: Lina

mums fillibabba vad gott det var! och trevligt! jag måste skriva ner receptet! jösses vad gott!

2009-05-12 @ 22:44:21
URL: http://linaskriver.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag håller med Lina. Otroligt gott och otroligt trevligt! Hoppas vi ses snart igen. :)

2009-05-14 @ 17:42:57
URL: http://lindapingvin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0