Besök hos far med svärföräldrarna.

Ojdå, man har sååå mycket tid över, som man gör ingenting på. Ja ja.


Förra onsdagen så var de dags för den ända semesterresan man får i år.
Jag och Emils föräldrar körde ner till Öland för att hälsa på min far.
Emil jobbar ju hela sommaren så han fick bli hemma. Lite halvskumt kändes de att åka ner med hans föräldrar och utan honnom, och dessutom till min pappa. Jag kände mig lite halvt nervös över att åka så långt utan honnom så nära inpå bebisfödandet, de kunde ju hänt där nere då liksom!
Men hur som haver, de gick bra att köra ner, jag och Ingemar körde halva vägen var.
Vi kom ner på eftermiddagen och blev bjudna på god mat på än gång, vildsvinsbiffar med grekisk touch och potatis och vitlökssås. Och en äppelkaka till efterrätt. GOTT! Man kan alltied räkna med att bli bortskämd med god mat när man hälsar på pappa, så de var ju inget undantag nu.
Efter att vi avnjutit maten så ringer Elin och önskar bli hämtad inne i Kalmar, så jag och Maggan antog oss de uppdraget.
Vi bytte lite paketer jag och syster då födelsedagar passerar. Fick en fin fin tavla egengjord av konstnären som nu hänger över bebisens skötbord, och ett gäng snygga ljuskoppar!
Kvällen som sådan gick åt till fotbolls-sneglande då damerna spelade och allmänt skitprat.

När torsdagen kom och folk i allmänhet brukar strömma till öland för viktoriadagen så formligen hällde regnet ner. Vi hade ingen (inte för att vi någonsin haft eller har) lust med något viktoriafirande så vi åkte in till kalmar och gick på Kalmar slott istället. :)
Känns bra att vara sådär lagom kulturell ibland och spendera tid med sveriges historia.
Vi tog oss en god buffé lunch på ett närliggande kafé också när vi ändå var inne i stan.
När vi kom hem framåt kvällningen så blev de lite sillmiddag och sällskapande.

Då fredagen kom så bjöds de på något bättre väder, så vi fortsatte vårt kulturella sökande delvis utmhus denna dag.
Vi for till Himmelsbergas museéum och spatserade runt där hela dagen. De är en hoper gamla gårdar som nu är museéum och där allt bevarats som de var. Bondgårdarna, snickerierna, bostadshusen, ja allt man nu kunde tänkas. De va faktiskt ganska så mysigt att gå där och strosa runt lite. Kika på lite gamla redskap, hus och på djuren dom hade där.
En liten fika/lunch tog vi oss i form av plättar med blåbärssylt och grädde.
Lite lagom med tanke på vilken middag som väntade oss där hemma sedan.
Pappa hade grävt fram ett halvt vildsvin ur frysen som legat i marinad ett antal dagar. Grisen hamnade på grillen och jäääävlar va gott de blidde då. Grillat vildsvin, stekt potatis i marinad, grekisk sallad och hemmagjord limeaioli. Jag tror vi åt som om vi aldrig sett mat någon av oss! :) Och när vi lagom fyllt oss till brädden och höjden allihopa så råkar Maggan nämna att hon hade efterrätt lagrad för ändamålet. CRAP, jag hade inte sparat så mycket som ett litet hörn i magen till de. Trodde jag i alla fall. Men en cheescake med rabarberkräm uppepå glider fint ner i kistan utan att smörjas!

Lördagens planer var redan bestämda, så vi gick upp, åt frukost och packade oss iväg.
Vi körde upp mot norra Öland längs med en liten grusväg kallad kustvägen. Man krypkör längs med vattnet, genom koahagar och öländsk tundra ett antal mil. Men de är en vacker väg och de är sevärt faktiskt. Vi tog oss en skärgårdslunch vid en liten hamnby på vägen som jag glömt namnet på. Jag fick i mig en utomordentligt god bakad potatis med skagenröra. :)
Längs med denns kustväg finner man sen ölands raukar, där Pappa och Maggan gifte sig i smyg för 3 år sedan.
Dom hade inte heller vart där sen dess så de var lite speciellt. Vi letade upp "deras" rauk dom gifte sig vid och kände av platsen lite, och tog lite bilder.
Sen letade sig bilen fram till Byxelekrok där kaffetarmen började skrika på pensionärerna. :) Ja alla utom mig och Elin menas då, men våra fikabröds tarmar kunde skrika i kapp så de gjorde inte så mycket.
Men efter fika på ölands norraste delar så vände vi bilen söderut och for hem igen.
Till middag denna dag stod pasta med ostfyllt kycklingbröst och citronsås, och en jordgubbspaj till efterrätt.
Herre gud, som att hälsa på och bo på en gormet resturang! :P

Svärföräldrar och föräldrar verkade komma bra överens hela helgen och de blev en trevlig vistelse för oss alla. Synd på halvtaskigt väder bara!

När vi for hemmåt Uppsala igen på söndagen så hoppade vi förbi oskarshamn och hälsade på Mamma en snabbis med och tog en fika. Vore ju mindre uppskattat om vi inte hälsat på där också när vi ändå var nere.
Mattias var hemma också och Elin plockade vi med oss från Öland och lämnade kvar där, även Sven tittade förbi. Alltså hann vi med att se skymten av hela familjen tillslut i alla fall. Och dom fick alla ta farväl av den feta magen, för nästa gång ska jag va tunnis igen med en bebis på armen istället! :)




Kommentarer
Postat av: Angelica - mamma till Olivia

ååhh fin mage du har nu!! snart e det dags!

2011-07-21 @ 19:20:44
URL: http://sweetangie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0