Älgsafari!

Helgen då jag fyllde år så hade Emil planerat in en hemlig utflykt han skulle ta med mig på.
Men vi hade ju fått bilen kvaddad så vi var billösa och dessutom var de regn, så vi ställde in.
Men jag sa att han fick låta bli att avslöja vart vi skulle och att vi skulle ta de någon helg längre fram.
I lördags så packade vi oss äntligen iväg på de hemliga målet.
Jag hade ju formligen ingen som hellst aning om vad de kunde tänkas vara, och alla gissningar va helt fel.
Men efter att ha kört ett par mil med mig halvsovandes i bilen så kom vi fram till Gårdsjö älgpark utanför morgongåva. :)
Ganska klockrent kan man tycka med tanke på min älghistorik som vi väl vet om!
På Gårdsjö älgpark så får man åka på älgsafari med garanterad älgvarning och man får till och med klappa och ta på älgarna!
Han for iväg och lastade av en hög med björkris i hägnet först så alla hungriga kompisar skulle dyka upp, vilket dom gjorde. Sen var de bara att rulla upp och kika älg. En efter en kom dom fram till kärran där vi satt och parkens ägare och sålika guide Leffe matade kompisarna med pellets och ledde dom runt så vi alla fick klämma och känna på dom. De va 4 åriga kon Hedvig, 4 åriga tjuren Holger, 5 åriga tjuren Gunde och så 1 år gamla Kajsa som kom och var nyfikna med oss runt kärran. Kändes ju ganska så udda att ha en älg på armlängds avstånd. Under bänken jag satt så stod en hink med pellets,så ettåriga kajsa kom och sniffade mig i skrevet och runt benen och försökte få tag på gottet. Som sagt ganska udda sak att ha en älg sniffande i skrevet liksom!
Leffe höll föredrag och berättade allt om älgar, dess natur, om parken och hur han startade den.
Parken har funnits sen 2007 så den är inte så gammal, men den växer fort.
Antalet besökare har ökat från år till år, och förra året blev Leffe och tjuren Holger världskändisar med att vara första älg och man att bada ihop!
Googlar man de så kan du finna klipp på de, eller gå in på http://www.gardsjoalgpark.se och kika.
Efter att ha kelat med dom söta älgarna så for vi vidare med kärran för att leta upp några av parkens färskingar.
Vi fann då kon Göta som har en ovanligt grå/vit färg och är väldigt speciell hon är 5 år gammal och var med Gunde Leffes första älgar. I år hade hon fött två nya kalvar som nu var 6 veckor gammla som döpts till Lady och Luffsen.
Dom var såklart inte så tama än och höll sig på lite avstånd, men Göta var så lugn och glad även om vi var där. Leffe själv är tokigt hängiven vid kalvarnas första tid. Dom första 3 dygnen är han med dom dygnet runt, och dom första 3 veckorna efter är han med dom minst 15 timmar per dygn. Herre jävlar, de kan man kalla att vara engagerad.
Super söta små kottar var de ju förstås. :)
Vi fick klappa lite på Göta, titta på hennes bebisar och fråga så mycket vi bara kunde.
Sen vände vi kärran och for tillbaka till gården med bra mycket mer älgvana än innan!
De va en super rolig och annorlunda upplevelse som jag rekomenderar alla, jägare som icke jägare!
Och tack älskling för den sena presenten, jag hade aldrig kunnat lista ut va de va! :):)

Kommentarer
Postat av: Denise

vad mysigt att klappa älgarna ju:D kanske man får åka å göra:P

2011-07-12 @ 14:31:14
URL: http://examynia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0